Zuid-Holland haalt veel geld op met de autobelasting. AMSTERDAM – Op 2 maart mogen Nederlanders hun provinciale vertegenwoordigers kiezen. Die stem is vaak nationaal gemotiveerd, de vertegenwoordigers kiezen op hun beurt immers de Eerste Kamer. Maar er spelen ook allerlei prangende zaken in de provincies zelf. Vandaag in de vk.nl-reeks ‘Wat speelt er in…’: Zuid-Holland.
In de bomvolle, drukstbevolkte provincie Zuid-Holland is het leven jachtig en snel. Met een wirwar aan steden, groeikernen, glastuinbouwgebieden én nog een Groen Hart ook, is ruimtelijke ordening hier erg belangrijk. Een onderwerp waar de provincie over beslist. Één ding heb je dan wel nodig: geld.
De enige manier voor provincies om zelf geld op te halen bij de burger, is de autobelasting. Toeval of niet, maar Zuid-Holland is de provincie, waar deze belastingen de afgelopen vier jaar het hardst stegen. Dus hebben we meteen een belangrijk campagne-onderwerp te pakken.
Bezuinigingen van het rijk
De PVV en de VVD zijn het er roerend over eens dat dit naar beneden moet. De andere landelijke partijen denken hier anders over. Zo wil de PvdA de belasting ‘met niet meer dan de inflatie verhogen’. De partij vindt dat de belasting niet omlaag kan, omdat de provincie de komende jaren al minder geld van het rijk kan verwachten, vanwege de bezuinigingen.
GroenLinks wil de autobelasting ook niet verlagen. Wel weet de partij waar het geld niet aan besteed moet worden. ‘De provincie investeert niet in verdere uitbreiding van het wegennet’, staat er in het het programma. De partij ziet liever dat het geld wordt geïnvesteerd in een ander heet provinciaal hangijzer: de aanleg van de RijnGouweLijn, de tramlijn tussen Gouda, Alphen, Leiden en Katwijk.
Geldverslindend prestigeproject
Een tramlijn die de SP en de Partij voor de Dieren juist verspilling van de belastingcenten vinden. De Partij voor de Dieren noemt dit ‘een geldverslindend prestigeproject’ en wil dat het geld aan andere projecten in het openbaar vervoer wordt uitgegeven. De SP stelt dat ‘de kosten hiervan steeds hoger en het nut steeds lager worden’. Liever geeft de partij dat geld uit aan een goede dekking van het openbaar vervoer in kleine dorpen.
De PVV en VVD zijn wel vóór, ondanks dat de provincie als het aan hen ligt straks een stuk minder te besteden heeft. De VVD vangt dat op door juist niet alle dorpen op het openbaar vervoer aan te sluiten, terwijl van de PVV de subsidies voor kunst, cultuur en de regionale omroepen stukken minder mogen. Opvallend is dat de VVD door de makers van het Kieskompas rechtser én conservatier wordt ingeschaald dan de PVV, al ontlopen de twee elkaar niet veel.
Zo draaien deze verkiezingen uiteindelijk ook om de knikkers en de verdeling daarvan. Spannend wordt in ieder geval of het CDA in deze provincie nog steeds de grootste blijft. Met Liesbeth Spies heeft de partij een stevige lijsttrekker gekozen, terwijl de VVD juist voor de jonge Floor Vermeulen kiest. De PVV kiest niet voor jong, maar voor piepjong. De 24-jarige Vicky Maaijer trekt hun kar. Leider Geert Wilders noemde haar een ‘gedreven talent’ -wat het gebrek aan politieke ervaring moet goedmaken.
© ANP Van onze verslaggever Sebastiaan Timmermans − 24/02/11, 11:40
bron