Minister Verhagen van Economische Zaken kondigde kortgeleden een onderzoek aan naar de opbouw van de benzineprijs. Hij tekende echter direct aan dat dit eigenlijk overbodig is, omdat de kale benzineprijs* in ons land niet hoger zou zijn dan elders, en oliemaatschappijen geen onderlinge prijsafspraken zouden maken.
Onderzoek?
Bovag zegt weinig te verwachten van dit onderzoek en oppert om de accijnzen flexibel te maken. De organisatie becijferde in 2010 dat de pompprijs van Euro 95 voor 47% uit accijnzen en heffingen en 16% btw bestond. De resterende 37% was de kale benzineprijs.
Tweederde vloeit dus naar de schatkist.
Wat vindt u?
Moet de Nederlandse overheid de pompprijzen aanpakken of niet? Wat is daarvoor de beste manier? Probeert u zelf de brandstofkosten te drukken, en zo ja: hoe doet u dat dan?
* De kale benzineprijs bestaat uit: Productieprijs + Distributie- en marketingkosten + Bruto groothandelmarge + Bruto detailhandelmarge. Hier komen accijnzen en heffingen bij (zie tabel onder), waarna er uiteindelijk 19% btw over geheven wordt.
bron