Schrap de overheidssteun aan dieselwagens. Meer nog, voer opnieuw een belasting op deze auto’s in. Een idee van een groep Leuvense profs. ‘Er zal politieke moed voor nodig zijn.’
Van onze redacteur
Het moet maar eens uit zijn met de fiscale bevoordeling van dieselauto’s. Dat is de boude stelling die een werkgroep van professoren aan de KULeuven vandaag de wereld instuurt. Ze staan daarmee niet alleen. Ook de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) bracht die boodschap al.
De academici knopen er meteen een suggestie aan vast. Voer een nieuwe belasting op dieselauto’s in. ‘Dat klinkt niet populair’, beseft professor Economie Stef Proost, die de werkgroep coördineerde. ‘Er zal politieke moed voor nodig zijn.’
De denktank suggereert een nieuwe belasting op dieselwagens, zodat ze evenveel betalen als benzinewagens. Met twaalf euro per auto kun je evenveel uitstootreductie in de industrie kopen. Deze belasting zou best hoger zijn voor oudere dieselwagens, omdat die meer vervuilen.
De dieselprijs verhogen, is geen optie, omdat dan zowel de buitenlandse als onze truckchauffeurs over de grens gaan tanken. Daar moet een klein landje rekening mee houden.
Cadeau van Reynders
De bevoordeling van diesel is historisch gegroeid. Ze kwam er omdat de economie en zeker de vrachtsector hierop draaien. Er bestond ooit een accijnscompenserende belasting voor personenwagens op diesel. Die is in 2008 zonder veel motivatie afgeschaft. Een cadeautje van de minister van Financiën, Didier Reynders (MR).
Maar wel eentje met grote gevolgen. Het heeft het overwicht van de dieselvoertuigen in België, uniek in de wereld, nog in de hand gewerkt.
Volgens de werkgroep kun je het geld dat naar steun voor de aankoop van zuinigere auto’s – of het nu diesels, hybrides of elektrische wagens zijn- beter besteden aan onderzoek naar schone technologie en energiebesparing.
Bovendien doet het gebruik van gesubsidieerde auto’s niets aan de files. Er wordt evenveel, misschien zelfs meer mee gereden, omdat ze goedkoper zijn.
Om de congestie aan te pakken ziet prof. dr. Proost maar één oplossing: rekeningrijden, met als parameters de plaats en het tijdstip waarop je de weg gebruikt. En dit ook voor personenwagens.
‘De Vlaamse regering werkt aan rekeningrijden voor vrachtwagens en een forfaitair wegenvignet voor personenwagens. Maar dat laatste gaat geen voertuigen van de weg halen. Sommigen zullen minder rijden, anderen meer.’
Het voertuigtype als parameter laten meetellen is volgens professor Proost geen goed idee. ‘In Londen en Stockholm moeten schone wagens geen tol betalen en daar zie je de pizzabrengers met een Prius rondrijden.’
Kan de overheid dan niets doen dat toch iets uithaalt voor een schoner verkeer? Ja, in steden kan de inzet van bussen op aardgas bijdragen tot een schonere lucht. In grootsteden als Mexico-Stad is dit al een feit. In Vlaanderen rijden er geen rond.
De werkgroep stelt vandaag zijn bevindingen voor. Er zaten professoren uit verschillende disciplines in: economie, ingenieurswetenschappen, geneeskunde, ruimtelijke ordening…
De werkzaamheden passen in de denktank Metaforum, waarmee de KULeuven het maatschappelijk debat wil voeden.
bron