Als het aankomt op administratieve regeldruk zijn horecaondernemers vaker positiever dan andere mkb’ers.
Dit blijkt uit onderzoek van EIM naar de beleving van administratieve lasten binnen het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb). Nog altijd geeft het overgrote deel (73 procent) van de mkb-ondernemers aan dat de overheidsregels en verplichtingen die het bedrijf moet naleven niet eenvoudiger zijn geworden.
Opvallend zijn de sectoren logies & maaltijden en financiële instellingen, waar respectievelijk zeven en vier procent van de mkb-ondernemers vindt dat de regels wél eenvoudiger zijn geworden.
Tijdsbesteding
De mkb-ondernemers is gevraagd of de tijd die hun bedrijf besteedt aan het nakomen van administratieve verplichtingen in de afgelopen jaren merkbaar verminderd is. In 2010 geeft bijna driekwart (74 procent) aan dat dit niet het geval is.
Vooral ondernemers in de sectoren vervoer, opslag & communicatie en financiële instellingen zijn het in 2010 minder vaak (volledig) eens met de stelling. De overige dienstverlening reageert het positiefst.
Effect
Verder zegt 79 procent van de mkb-ondernemers in 2010 dat ze weinig merkt van het beleid van de overheid om de administratieve lasten te verminderen. In 2007 was dit percentage nog 85 procent.
De sectoren bouwnijverheid, logies en maaltijden en overige dienstverlening zijn het positiefst over de merkbare effecten (negen tot tien procent is het eens met de stelling).
Overheidstoezicht
Naast het verminderen van de administratieve lasten heeft de overheid ook haar beleid ingezet om de lasten van toezicht en inspecties te verminderen. De mkb-ondernemers is daarom ook gevraagd of zij duidelijke effecten van dit beleid ervaren.
In 2010 geeft twaalf procent aan dat dit het geval is en 62 procent zegt dat er geen duidelijke effecten merkbaar zijn. Het positiefst zijn de ondernemers in de sectoren logies en maaltijden (zestien procent) en industrie (vijftien procent).
Verwachtingen
De mkb-ondernemers is, naast hun ervaringen met het gevoerde overheidsbeleid, gevraagd naar hun verwachting voor de komende jaren. De meest positieve verwachtingen hebben de ondernemers in de logies en maaltijden (28 procent) en de bouwnijverheid (27 procent)
Ergernissen
Verder ervaart bijna 78 procent van de ondernemers ergernisssen bij het nakomen van administratieve handelingen. Met stip op nummer één staat de belastingaangifte (20,5 procent).
Daarna volgen administratie inclusief factuurplicht/jaarrekening (7,7 procent), strikte controles en toezicht (6,5 procent) en milieu (zes procent).
Tijdrovend
Ten slotte wordt de belastingaangifte ook als meest tijdrovende handeling gezien (27,3 procent). Daarna volgen administratie inclusief factuurplicht/jaarrekening (16,6 procent), administratie personeel (6,9 procent) en het aanvragen van vergunningen (4,6 procent).
Volledige EIM-rapport.
bron