CONNY VOS UITHOORN – In hun kantoor op het Amstelplein vertellen Herman en René de Waal ontspannen over hun bedrijf De Waal & De Waal en hun maatschappelijke betrokkenheid. Vader Herman bedacht het Kampioenschap van Uithoorn, een tennistoernooi waarbij de clubkampioenen tegen elkaar spelen. Zoon René nam als bestuurslid van de Ondernemingsvereniging Uithoorn (OVU) het initiatief om kerstpakketten uit te delen aan de voedselbank. Vorige kandidaat Marieke van der Wurff vroeg hen of ze het belangrijk vinden om als bedrijf maatschappelijk betrokkenheid te tonen.
,,Maatschappelijke betrokkenheid dient twee doelen. Enerzijds ben je betrokken bij de plaats en de mensen waar je bedrijf zit. Anderzijds zet je jezelf in de schijnwerpers. In Uithoorn zijn zo’n 1500 ondernemingen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ongeveer 150 daarvan zijn lid van een ondernemingvereniging. Dat is amper tien procent. Wij zouden graag zien dat ieder bedrijf lid is van een ondernemingvereniging. Niet alleen om via dit netwerk het ondernemersklimaat te verbeteren, maar juist ook om de maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. We waren onlangs aanwezig bij het Ondernemers Event georganiseerd door de gemeente, met als onderwerp Citymarketing. Dit soort events leidt ongetwijfeld tot meer maatschappelijke betrokkenheid.”
U hebt een tennistoernooi in het leven geroepen?
,,Soms heb je de kans om wat te bedenken. In Uithoorn zijn twee tennisverenigingen Qui Vive en Tennis Club Uithoorn (TCU). Ik wilde graag integratie tussen deze twee aparte culturen. In september zullen de clubkampioenen voor de vierde keer tegen elkaar spelen. Vorige keer waren er 68 deelnemers. Er wordt ook een demonstratie partij gespeeld tussen twee van onze wethouders en de beide voorzitters van de clubs. Onze roots liggen bij Qui Vive. Zelf ben ik al dertig jaar lid en bestuurslid geweest. We sponsoren hen ook. Ons bedrijf heeft dit toernooi bedacht, dus onze naam hangt eraan. Officieel heet dit toernooi ‘De Waal en De Waal Kampioenschap van Uithoorn’. We sponsoren het toernooi onder andere door het uitreiken van een poloshirt aan alle deelnemers. Wit voor TCU en Qui Vive draagt een blauw shirt. Het is dynamische marketing. We zoeken altijd naar ideeën om onze maatschappelijke betrokkenheid te vergroten.”
U bent initiatiefnemer van de kerstpakketten?
,,Het verbaasde me dat er dertien gezinnen gebruik maken van de voedselbank in Uithoorn. Om daarvoor in aanmerking te komen, mag het maandelijks besteedbaar inkomen niet hoger zijn dan € 235,–. Een gezin met twee kinderen heeft slechts € 310,- per maand. Dat zijn harde getallen. Waarschijnlijk zijn er nog wel meer mensen die minder hebben, maar niet naar de voedselbank durven. Weinig mensen beseffen dit. Maar ik vond dat er wat mee moest gebeuren. Ik heb contact gezocht met de coördinatrice in Amstelveen. Tijdens de kerstmarkt op 12 december zullen we, namens de OVU, kerstpakketten overhandigen aan de voedselbank.”
Heeft jullie betrokkenheid ermee te maken dat jullie een incassobureau hebben?
,,Het maakt niet uit welk bedrijf je hebt, alle bedrijven zouden maatschappelijk betrokken moeten zijn. Maar dat we een incassobureau hebben, wil niet zeggen dat wij de boosdoeners zijn. Mensen zijn zelf schulden aangegaan. Wij worden ingehuurd om het geld aan de rechthebbende terug te geven. We proberen een oplossing op maat te vinden, bijvoorbeeld door een regeling te treffen. We doen ons werk op een nette manier, en het is fijn als mensen na afloop zeggen dat ze me toch een aardige man vonden. Door de recessie zijn er veel schrijnende gevallen en dus meer regelingen. In zo’n zeventig procent van de gevallen leidt onze inzet tot succes. Soms zijn mensen onvindbaar of er gaat een bedrijf failliet.”
U hebt ook een afdeling consultants?
,,Het bedrijf is veertig jaar geleden op zolder begonnen. Iemand vroeg of ik zijn belastingaangifte wilde doen. Zo kwamen er steeds meer, onder andere buren en familieleden, met dezelfde vraag. René deed zijn eerste klusjes al toen hij vier was. Op z’n achtste ging hij onderhandelen bij de kopieerwinkel over de prijs van een kopietje. Eerst werkten we er allebei nog fulltime bij, maar dat werd op een gegeven moment teveel. Vijf jaar geleden zijn we op het Amstelplein begonnen. We doen de administratie van bedrijven, belastingaangifte, en geven financiële adviezen in de breedste zin van het woord. We zijn een onafhankelijk orgaan. We hebben een netwerk van specialisten om ons heen en weten de juiste weg te bewandelen. Een belastingaangifte doen is voor de meeste mensen net zo vervelend als naar de tandarts gaan. We proberen de klant zich toch happy te laten voelen. Mensen hebben er vertrouwen in dat we ter zake kundig zijn en dat we er plezier in hebben. De onderlinge sfeer moet goed zijn.”
Wie wilt u als volgende kandidaat uitnodigen?
,,Kees Veltman. Hij heeft een bedrijf in Uithoorn ‘Solinas Benelux BV’. Hij is voorzitter van Buurtbeheer Het Oude Dorp en voorzitter van de Kerstmarkt Uithoorn aan de Amstel, die op 12 december gehouden gaat worden. We willen hem vragen hoe ze op het idee gekomen zijn van de kerstmarkt en wat ze ervan verwachten?”
bron