Afgelopen vrijdag ook per sms gestemd op Esther, Shemsi of een van de andere deelnemers aan het tv-programma The Voice of Holland? Dan is uw sms’je één van de vele stemmen die werd geteld bij CM aan de Konijnenberg in Breda.
Dat bedrijf, elf jaar geleden opgericht door twee studenten, is uitgegroeid tot de marktleider in zakelijke sms-diensten. Het verwerkt gemiddeld een miljoen tekstberichtjes per dag. Logt u binnenkort in op een website van de overheid om bijvoorbeeld uw belastingaangifte in te vullen, dan ontvangt u via CM een controlesms’je. Vrijdag tekende CM een contract om de komende vier jaar al het sms-verkeer te regelen rond de DigiD, de persoonsgebonden identificatiecode voor digitale overheidsdiensten. Directeur Jeroen van Glabbeek vertelt het bijna terloops. ” De overheid had een contract met een concurrerend bedrijf. Na een openbare aanbesteding hebben ze voor ons gekozen. We kregen een dik pakket aan veiligheidseisen mee. Ze hebben er vertrouwen in dat wij die kwaliteit, tegen de beste prijs, kunnen leveren.”
Hoeveel die prijs bedraagt? ” Een miljoen euro.” Per jaar of voor de hele looptijd van het contract? Hij denkt even na, maakt een rekensommetje in zijn hoofd. ” Per jaar.” Haast verontschuldigend: ” Onze omzet is dit jaar weer met 150 procent gegroeid. Met zestig medewerkers zetten we een miljoen per week om. Ik ben niet meer van alle details op de hoogte.”
Het bedrijf van Van Glabbeek en zijn compagnon Gilbert Gooijers groeit sinds de oprichting explosief. De benedenverdieping van hun pand aan de Konijnenberg, waar tot voor kort een ander bedrijf was gevestigd, wordt momenteel grondig verbouwd. ” Die ruimte hebben we hard nodig” , verklaart Van Glabbeek. ” Volgende maand openen we ook een kantoortje in Amsterdam. Daarnaast zijn we bezig met overnames van concurrenten in België, Spanje, Denemarken, Oostenrijk en Engeland.”
Die groei blijft niet onopgemerkt. CM sleept de ene na de andere ondernemersprijs in de wacht. Zo scoorde het dit jaar een derde plaats op de ranglijst van de snelst groeiende technologiebedrijven in Nederland en België (Fast50) en haalde Van Glabbeek de finale in de wedstrijd Entrepreneur of the Year 2010 van Ernst & Young.
Volgens Van Glabbeek heeft de economische crisis weinig invloed op zijn bedrijf. ” We proberen erop in te spelen. Ondernemers kunnen veel kosten besparen met sms-diensten. Neem een uitzendbureau dat snel tien mensen moet regelen die vanavond in de horeca kunnen werken. Alle uitzendkrachten persoonlijk bellen, kost veel tijd, en dus geld. Met ons systeem kan het bureau automatisch een berichtje sturen naar de horecamensen in zijn bestand.”
Ook een bedrijf als Wehkamp bespaart geld met sms-diensten. ” Een klant die een koelkast heeft besteld, ontvangt een sms’je hoe laat de chauffeur voor de deur staat. Dat voorkomt dat hij net even naar de bakker is. Een prettige service voor de klant, en het bespaart Wehkamp twee volle vrachtwagens per dag die tevergeefs naar klanten rijden.”
CM werkt niet alleen voor grote organisaties. Winkeliers gebruiken sms-diensten om hun vaste klanten een digitale kortingscode of felicitatie voor hun verjaardag te sturen. Tijdens het bloemencorso in Zundert en de carnavalsoptocht in Rijen kunnen bezoekers via de technologie van CM stemmen op hun favoriete wagen.
De sms-markt is volgens Van Glabbeek nog lang niet uitgegroeid. ” Wereldwijd zijn er drie miljard gebruikers. In opkomende landen groeit dat aantal elke dag.”
Grote kansen ziet hij vooral in betalingen via de mobiele telefoon. ” In een aantal gemeenten kun je al via sms betalen voor parkeren. Je stuurt een berichtje bij aankomst en vertrek en betaalt via je telefoonrekening. Maar ook een pizza bestellen, je boodschappen of bioscoopkaartje afrekenen: binnen nu en vijf jaar gaan zulke kleine betalingen allemaal via je gsm. Wij willen daarin voorop lopen.”
dinsdag 16 november 2010 | 07:51 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 16 november 2010 | 12:49
bron