Touring is niet gelukkig met de beslissing om een wegenvignet in te voeren. De mobiliteitsorganisatie zag meer heil in de kilometerheffing. ‘Dit is een gemiste kans’, luidt het.
De belangrijkste opmerking van Touring gaat over de belasting van het wegennet. De organisatie vreest dat de wegentol de deur zal openzetten voor automobilisten om massaal sluipwegen te gebruiken.
‘Met een wegenvignet kan men niet vermijden dat automobilisten wegen gebruiken die men wil ontraden of op tijdstippen rijden die men wil vermijden. Met een kilometerheffing kan men sturend werken en het verplaatsingsgedrag daadwerkelijk beïnvloeden’, argumenteert de organisatie.
Bovendien is het Touring een doorn in het oog dat er een basistarief is afgesproken, maar dat ieder gewest daar naar eigen goeddunken van af kan wijken. ‘Men kan ervan op aan dat het Brussels Gewest bijvoorbeeld hogere tarieven zal aanrekenen om hun doelstelling van minder wagens in de stad te bereiken. Dat komt dan neer op een ordinaire bijkomende belasting voor pendelaars.’
Touring beweert eveneens dat het beheren van het wegenvignettensysteem zo duur is, dat er amper geld over blijft om te investeren in de wegen.
De hele hervorming krijgt dus een onvoldoende: ‘Het enige positieve is dat buitenlanders mee zullen betalen voor onze wegen, besluit de organisatie. We kijken uit naar de verdere invulling en zullen erover waken dat de eindgebruiker niet meer betaalt dan wat hij op dit moment betaalt. De automobilist is al meer dan genoeg de melkkoe van de staat.’
VAB wacht af
Een iets minder streng geluid is te horen bij automobilistenorganisatie VAB. ‘In principe zijn we niet tegen de invoering van een wegenvignet’, zegt woordvoerder Marc Van Damme, ‘maar alles zal afhangen van het systeem dat gekozen wordt. Er zijn nog veel onduidelijkheden.’
‘Op basis van het systeem, zouden we kunnen inschatten welke gevolgen het wegenvignet heeft’, zegt Van Damme. Maar net dat systeem is nog niet duidelijk. Minister van Mobiliteit Crevits geeft zelf ook aan dat alles nog uitgewerkt moet worden.
Grote voorwaarde is ook voor VAB dat de automobilist niet met extra kosten opgezadeld wordt en dat de opbrengsten van het systeem geherinvesteerd worden de wegeninfrastructuur.
bron