Anheuser-Busch InBev nv (ABI.BT) meldt donderdag een daling van de nettowinst met 24% door hogere belastingen en doordat de cijfers vorig jaar een aantal eenmalige baten bevatten.
De omzetgroei in Brazilie compenseerde de omzetdaling in Noord-Amerika en West-Europa ruimschoots.
De nettowinst daalde naar $968 mln van $1,28 mrd een jaar eerder, tegenover verwachtingen van analisten van $1,24 mrd. De cijfers worden beinvloed door een toename van de belastingen van 50% in vergelijking met het vierde kwartaal van 2009 en een herwaarderingsverlies van $202 mln op rente-instrumenten.
In het vierde kwartaal van 2009 boekte het concern een eenmalige winst van $1 mrd op de verkoop van bedrijfsonderdelen in Centraal-Europa en Zuid-Korea.
In 2011 verwacht AB InBev $270 mln aan synergien te behalen uit de overname van Anheuser, en de brouwer zegt daarnaast dat het zijn totale synergiedoel van $2,25 mrd zou kunnen overtreffen door “het delen van kennis” en het beter benutten van kansen de omzet te stuwen.
De brouwer verwacht dat het omzetvolume in het eerste kwart van dit jaar waarschijnlijk zwak zal zijn door een aanhoudende hoge werkloosheid in de VS en stevige regenbuien in Brazilie. De kapitaaluitgaven zullen het komende jaar naar verwachting stijgen tot $2,7 mrd tot $2,9 mrd, omdat de brouwer de capaciteit aan het uitbreiden is en investeert in zijn “innovatieve pijplijn.”
Het management van AB InBev zegt dat de hedging strategie de impact van stijgende grondstofkosten op de winst zal afzwakken.
’s Werelds grootste brouwer op basis van omzet meldt verder dat dat de volumes in het vierde kwartaal op vergelijkbare basis met 1,4% stegen, aangevoerd door een sterke groei in Brazilie en Azië. De omzet daalde 1,3% in Noord-Amerika, voornamelijk de VS, en 3,6% in West-Europa. Echter, een groei van 3,4% in de noordelijke divisie in Latijns Amerika, voornamelijk Brazilie, compenseert deze dalingen.
De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en goodwill-amortisatie (ebitDA) steeg 25% in lijn met de eerder door het bedrijf uitgesproken verwachting. Het resultaat werd geholpen door kostenbesparingen en lagere advertentie-uitgaven.
Door Matthew Dalton and Anna Marij van der Meulen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 216; [email protected]
(END) Dow Jones Newswires
March 03, 2011 05:36 ET (10:36 GMT)
(c) 2011 Dow Jones & Company, Inc.
bron